HARTCOHERENTIE

Hartcoherentietraining is een eenvoudige en wetenschappelijk effectief bewezen methode om stress te verminderen, de balans in het autonome zenuwstelsel en veerkracht te herstellen en wordt succesvol toegepast bij de volgende klachten:

  • Stress en burn-out
  • Angst- en paniekaanvallen
  • Allerlei angsten: faalangst, sociale angst, agorafobie,…
  • Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
  • Hyperventilatie
  • Slaapproblemen/angstdromen
  • Depressie
  • Hoge bloeddruk
  • Maag- en darmklachten
  • Spierpijn/chronische pijn
  • Rusteloosheid
  • Overmatige alertheid/moeilijk kunnen ontspannen
  • Piekeren/concentratieproblemen
  • Geen emotionele controle meer
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)

 

HERSTELLEN VAN DE BALANS IN HET AUTONOME ZENUWSTELSEL

Stress bouwt zich op in het autonome zenuwstelsel, die uit twee zenuwstelsels met een tegenovergestelde functie bestaat: de (ortho)sympathicus (= gaspedaal) en de parasympathicus (= rempedaal).

In een gezond patroon is er evenwicht tussen de activiteit van de gas en de rem. Bij mensen die langdurig of intense stress ervaren, is de gaspedaal vaak dominant actief geworden en de rempedaal te zwak. Bij onevenwicht zal stress ons immuunsysteem ondermijnen waardoor de weg open ligt voor allerlei ziekten en aandoeningen.

Hartcoherentietraining (= nervus vagus training) zorgt ervoor dat de rempedaal opnieuw geactiveerd wordt.

 

HOE WERKT HET?

Via onze ademhaling kunnen we rechtstreeks invloed uitoefenen op ons autonome zenuwstelsel. De training bestaat uit het systematisch opbouwen en oefenen van heel eenvoudige ademhalingsoefeningen die dagelijks slechts enkele minuten tijd vergen. 

Met behulp van biofeedback-meetapparatuur bepalen we je unieke resonantiefrequentie en persoonlijke, optimale ademritme.

Zo wordt  de training volledig op jouw maat afgestemd en je herstelmogelijkheden gemaximaliseerd!

De training bestaat gemiddeld uit een viertal sessies van één uur met telkens ongeveer twee weken tussen.

Hartcoherentietraining is veel meer dan enkel een stressreductiemethode. Tijdens de sessies wordt er gewerkt aan onderliggende patronen, overtuigingen en omstandigheden die vaak aan de basis liggen van verschillende stressgerelateerde klachten. 

 

ZOWEL PREVENTIEF ALS HERSTELLEND

Uit onderzoek is gebleken dat stressgerelateerde en psychosomatische klachten al na slechts zes weken training voor meer dan de helft waren verminderd, depressieve klachten tot 80 procent en angstklachten tot zelfs 90 procent (Geeraerts & Van Nieuland, 2021). Bij aanhoudend oefenen blijven de klachten steeds verder afnemen of ze verdwijnen zelfs helemaal.